Huisfeesten zijn helemaal terug. Steeds meer mensen kiezen ervoor hun huis en/of tuin tijdelijk om te toveren tot partylocatie. Met de eindexamenfeesten en zomerfeesten voor de deur, geeft J&H je een paar belangrijke tips om jouw huisfeest succesvol te laten verlopen.
1. Bepaal hoeveel feestgangers jouw huis of tuin aankan
Leuk hoor, dat je een feest voor 250 mensen wil geven, maar leent de ruimte zich wel voor zoveel mensen? Reken voor een feest 1 tot 1,5 vierkante meter per persoon. Dus voor een gemiddelde Nederlandse huiskamer van 45 vierkante meter, geld een maximum aantal feestgangers van 45. Wil je een klein beetje de ruimte hebben om te dansen dat is het met 30 mensen waarschijnlijk het prettigst feesten. Een ander verhaal wordt het natuurlijk er andere ruimtes, zoals een tuin, bij betrokken worden.
2. Bepaal budget, vorm en thema
Hoeveel geld heb je om een feest te houden? En ga je alles zelf betalen? Of worden de kosten gedeeld met een groepje vrienden? Een andere mogelijkheid: een American party, waarbij iedere gast eten en drinken van huis meeneemt. Dan betaalt de organisatie van het thuisfeest alleen voor de faciliteiten, zoals DJ en apparatuur. Pas de plannen aan op het budget. Wanneer budget en vorm bekend zijn, is het leuk om een thema – met of zonder dresscode- aan het feest te hangen. Dit geeft het feest onderscheidend vermogen.
3. Overleg altijd met de buren
Hoe aardig en relaxt de buren ook zijn, ze zullen het altijd prettig vinden als je van tevoren met ze overlegt over een aanstaande knalfuif. Geef ze inspraak en tenminste de kans om het lawaai te ontvluchten. Vooral als je feest in een woonwijk plaatsvindt, in een rijtjeshuis of flat, is overleg een goede manier om ervoor te zorgen dat relatie met de buren goed blijft en de politie niet halverwege de avond de geluidsinstallatie in beslag komt nemen.
4. Verstuur tijdig uitnodigingen (social media)
Bepaal wie er welkom zijn en hoe je ze gaat bereiken met uitnodigingen. Social media als Facebook en Twitter zijn dé manier om snel mensen uit te nodigen. Maar pas op: delen is ook erg makkelijk. De kans op ongenode gasten wordt groter. Vraag maar aan dat ene meisje in Haren…
5. Huur geluid, licht en andere faciliteiten
Dit is het hoofdstuk waar je J&H Licht en Geluid belt. J&H verhuurt alles voor een goed feest: geluidsapparatuur, effecten, verlichting, partytenten, DJ’s en zelfs complete roadshows! Ze kunnen precies vertellen wat je zou moeten huren voor een superfeest en hoeveel dat gaat kosten. J&H kan alles komen brengen en installeren. De volgende dag kunnen we alles weer komen ophalen.
6. Sla drank en eten in
Spreekt voor zich. Nooit te weinig inslaan, vooral op het gebied van (fris)drank. Niets is zo teleurstellend als een party waar halverwege alle drank al op is.
7. Maak afspraken over de huisregels en regel ondersteuning
Voordat je hele huis wordt afgebroken, inclusief tuin en de rest van de buurt: maak van tevoren duidelijke afspraken met de gasten over wat wel en niet de bedoeling is. Hang desnoods een vel met huisregels op de voordeur. Spreek met een aantal van de meest betrouwbare – en sterkste- vrienden en kennissen af dat ze zullen helpen in geval van lastige feestgangers die tot de orde geroepen moeten worden.
8. Party on!
Veel thuisfeestplezier! En vergeet niet om J&H te bellen voor het huren van geluid en licht.